Zelfstandig werken

Zelfstandig werken is een vaardigheid die voor de leerling onder andere betekent dat ze zichzelf moeten kunnen motiveren, zelf moeten kunnen bepalen wat het leerdoel is, zelf een aanpak kunnen kiezen en zichzelf moeten kunnen beoordelen. De leraar biedt daartoe een gestructureerde aanpak nodig en een planmatige werkwijze. De leraar legt vooraf uit hoe de les is opgebouwd en geeft de tijdsplanning aan. De leraar maakt daarnaast samen met de leerlingen afspraken over bijvoorbeeld hulp vragen, materiaalgebruik, en wanneer de leerling wel/niet mag lopen tijdens de les.

Het is van groot belang dat de leerstof tijdens het zelfstandig werken waar mogelijk verdeeld wordt in (niet al te grote, maar vooral ook niet al te kleine) behapbare eenheden, in leertaken of opdrachten.

 

Er is een onderscheid tussen zelfstandig verwerken en zelfstandig werken.

Zelfstandig verwerken:

  • volgt direct op de instructie;
  • is een inoefening van wat net geleerd is;
  • is een activiteit waarbij alle leerlingen hetzelfde doen;
  • is een activiteit waarbij leerlingen individueel werken;
  • wordt snel gevolgd door correctie.

Zelfstandig werken:

  • hoeft geen betrekking te hebben op de zojuist geïnstrueerde leerstof;
  • biedt een gedifferentieerd aanbod;
  • wordt gespreid over langere tijd: dag- of weektaken;
  • biedt ook de mogelijkheid tot samenwerken;
  • hoeft niet direct gecorrigeerd te worden.

 

Voor de Artevaardigheid zelfstandig werken hebben we deze rubric ontwikkeld.