Arte College

Visie

In onze visie op onderwijs zien we leren als een activiteit van hoofd, hart én handen. In het onderwijs willen we namelijk de intellectuele, emotionele, én fysieke ontwikkeling van leerlingen in evenwicht houden. Het onderwijs op het Arte College is daarom gericht op creatieve ontwikkeling op cognitief, sociaal-emotioneel en cultureelkunstzinnig

gebied. Leerlingen doen tijdens hun schoolloopbaan kennis en een groot aantal vaardigheden op, die een stevige basis vormen voor hun positie in de maatschappij en waarmee zij goed voorbereid doorstromen naar het vervolgonderwijs.

Deze vaardigheden hebben we uitgewerkt in de Artevaardigheden. Klik hier voor een uitgebreide toelichting.

Wij gaan ervan uit dat iedere leerling een eigen wijze van leren heeft. Deze visie vormt de basis voor de vormgeving van ons onderwijs. Dat betekent dat wij in ons onderwijs

streven naar keuzemogelijkheden en differentiatie in tempo, niveau en leerstijlen. Deze afwisseling biedt daarnaast ook uitdaging en bewerkstelligt verhoging van de motivatie.

We gebruiken ICT en digitale leermiddelen als belangrijk didactisch hulpmiddel bij het vormgeven van deze aanpak.

 

We beschouwen leren als: leren van je fouten. Op het Arte College mag je dan ook fouten maken. Dat is terug te zien in ons pedagogisch klimaat, waarin we iedereen een

tweede kans willen bieden, en in het didactisch beleid. Als je fouten mag maken, moet je ze ook mogen verbeteren. Toetsen worden dientengevolge bewust als didactisch

middel ingezet. We toetsen regelmatig en gebruiken toetsen zowel summatief (leeropbrengst vaststellen) als formatief (niveau vaststellen). Binnen de hele school is reflecteren daarom een belangrijke vaardigheid.

 

De visie en het Kunst & Cultuurprofiel van het Arte College hebben vorm gekregen in de leeromgeving. Er is expliciet gekozen voor het werken in leerdomeinen en op leerpleinen. In de leerdomeinen en op de leerpleinen werken vakdocenten samen en geven het onderwijs vanuit een gemeenschappelijke visie vorm, waardoor samenhang wordt gerealiseerd. Er bestaat een taakverdeling onder de vakdocenten op basis van

expertise. Leerlingen worden uitgedaagd om zelfstandig te werken, regie te voeren over hun leerproces (zelf verantwoordelijkheid te nemen), te reflecteren en samen te

werken. Op de leerpleinen zorgt een flexibele organisatie en een gevarieerd aanbod voor een uitdagende leeromgeving, waarin de leerlingen maatwerk wordt geboden.

 

Samenhang in onderwijs, eigen regie door leerlingen en maatwerk leiden tot goede opbrengsten, tot beter resultaat. Kwaliteiten van docenten en leerlingen komen zo

optimaal tot hun recht.