Leerlab

Het Arte College maakte deel uit van de eerste tranche van tien leerlabs die in maart 2015 van start zijn gegaan. Eind 2017 hebben we het traject afgerond met de oplevering van onze 5 schoolspecifieke Artevaardigheden.

Het Arte College wil met gepersonaliseerd leren het beste in leerlingen naar boven halen om ze optimaal voor te bereiden op hun toekomst. Dit houdt in dat we ernaar streven iedere leerling een persoonlijke aanpak te geven en meer ruimte willen bieden aan leerlingen om zelf te bepalen waar, hoe en wat ze het liefst leren.

Gepersonaliseerd leren is een breed begrip waarin veel toepassingen mogelijk zijn. Te denken valt aan: recht doen aan verschillen tussen leerlingen, de motivatie van leerlingen verhogen, leerlingen voorbereiden op de arbeidsmarkt en innovatief aansluiten bij de veranderende samenleving.

Het Arte College heeft in het Leerlab 21ste eeuwse vaardigheden gewerkt aan een onderdeel van haar visie op gepersonaliseerd leren: het vastleggen van ontwikkelingslijnen voor schoolspecifieke vaardigheden, de Artevaardigheden.

 

Werkwijze

Op deze website is het verslag van die werkwijze te vinden, alsmede de resultaten. We nodigen iedere andere school uit hiervan gebruik te maken en ons terug te geven in hoeverre het materiaal zinvol was, en of er suggesties voor verbeteringen zijn.

 

Resultaten

De resultaten van onze leerlab-reis zijn te vinden op twee plaatsen: op deze website en op de bovenstaande website die het proces beschrijft. In beide gevallen zijn de rubrics ter beschikking gesteld van het veld.

 

Borging

De Artevaardigheden zijn vijf competenties die benoemd zijn als belangrijke competenties voor leerlingen en personeel van het Arte College. Het zijn alle competenties uit de verzameling 21st-century skills: competenties waarvan breed wordt

aangenomen dat ze in de (nabije) toekomst van doorslaggevend belang zijn om te slagen in de maatschappij. Het gaat om de volgende vaardigheden:

• Samenwerken

• Presenteren

• Zelfstandig werken

• Ontwerpen

• Organiseren

 

Dit zijn vaardigheden die allemaal het bijzondere concept van de school ondersteunen. Om de leerlingen hierin optimaal te begeleiden is het noodzakelijk dat de Artevaardigheden voor leerlingen én voor docenten nu uitgewerkt zijn in ontwikkellijnen die herkenbaar zijn, die gevolgd kunnen worden en die op enige wijze beoordeeld kunnen worden. De vaardigheden worden schoolbreed en vakgeïntegreerd aangeboden, en maken in het mentoraat onderdeel uit van de persoonlijke ontwikkelingsplannen van de leerlingen.

Uiteindelijk zal in de toekomst de ontwikkeling die de leerling op de verschillende vaardigheden doormaakt vastgelegd worden in het plusdocument bij het diploma en in een portfolio, waarin ook de ontwikkeling in de verschillende kunstvakken wordt gedocumenteerd. Voor docenten betekent een en ander dat ook zij de Artevaardigheden dienen te beheersen en er bovendien leerlingen in kunnen begeleiden, creatieve werkvormen kunnen inzetten en leerlingen kunnen voorzien van feedback. In de scholingsprogramma’s voor medewerkers besteden we daar aandacht aan.